Interview met Jan Oosterwold

Jan Oosterwold, het gezicht van ons biljartcentrum

door Dik Jagersma

Als je net lid bent geworden van Biljartcentrum 1977 en voor het eerst een paar keer 's middags gaat oefenen, kom je hem zeker tegen. Hij is er namelijk bijna altijd. En dan blijkt hij jou ook al van naam te kennen, want hij is ook nog eens ledenadministrateur. We hebben het over Jan Oosterwold, het gezicht van ons biljartcentrum, een drijvende kracht met een onmisbare spilfunctie. Iedereen kent hem, maar wat hij allemaal doet is vaak minder duidelijk. Tijd om eens nader met hem kennis te maken.


Hoe ben je eigenlijk in het biljartwereldje terecht gekomen?
Net als veel anderen heb ik vroeger alleen incidenteel een keu in handen gehad, in militaire dienst bijvoorbeeld. Daar bleef het bij, want ik kreeg een drukke baan met veel onregelmatige diensten. Ik heb meer dan twintig jaar ambulancediensten gedraaid, en daarna heb ik nog een periode op de meldkamer gezeten. Toen ik op mijn zestigste met functioneel leeftijdsontslag kon (2005), kreeg ik ineens veel vrije tijd. Een buurman nam me toen een keer mee om te biljarten, en even later ben ik zelf ook maar lid geworden van het biljartcentrum. Dat heette toen nog sociëteit. Het jaar erop besloot ik om ook naar de zaterdaglessen te gaan, en lid te worden van BV 1977 (nu opgegaan in Centrum). Ik had er echt lol in, en het is natuurlijk ook prettig om te merken dat je niveau vooruit gaat. Op een gegeven moment ging ik over naar de wedstrijdspelers die een aparte avond hadden, en kwam ik in een team voor de KNBB-competitie terecht. Ik heb jarenlang met veel plezier competitiewedstrijden gespeeld, maar in het seizoen 2014-2015 ben ik daar mee gestopt.

Vond je het niet leuk meer, of kreeg je moeite om je niveau te handhaven?
In elk geval stopte ik niet omdat het slecht ging, want in het laatste seizoen wist ons team zelfs de landelijke finales in Nieuwegein te halen. En ik kan ook niet zeggen dat ik het niet meer leuk vond. Maar ik kreeg wat moeite met de drukte die erbij hoort, vooral door de uitwedstrijden. Op steeds weer andere avonden moet je vroeg weg, en ben je laat thuis. Omdat ik op ons biljartcentrum er ook voortdurend taken bij kreeg werd het me allemaal wat te belastend. Je wordt immers ook een jaartje ouder. Vermoedelijk had ik gewoon even een "sabbatical" nodig. Ik bleef trouwens wel betrokken bij het wedstrijdgebeuren omdat ik ook nog districtsarbiter ben. Maar als arbiter kun je zelf aangeven hoe vaak en wanneer je beschikbaar bent, en bovendien is dat meestal in het weekend.

Ik heb begrepen dat je nu toch weer aan wedstrijden meedoet?
Dat klopt. Het jaartje rust heeft me goed gedaan hoor, ook omdat die periode voor het bestuur van het biljartcentrum behoorlijk intensief was. Dan ben je blij als je wat vaker een avondje voor jezelf hebt. Maar op een gegeven moment gaat het toch weer kriebelen. Wedstrijden hebben nou eenmaal iets speciaals qua sfeer, concentratie en spanning, en je wordt erdoor gestimuleerd om je spel op een zeker peil te houden. Ik beleef er weer veel plezier aan, en het biljarten gaat ook lekker.

Vertel eens iets over jouw werkzaamheden op het biljartcentrum.
Jan: Daar ben ik gewoon een beetje ingerold, dat overkomt me wel vaker. Een paar jaar geleden kwamen veel werkzaamheden van het bargebeuren bij mij terecht toen Kor Visser er mee ophield. Cor regelde ook bijna alles, en al die werkzaamheden gaan dan vanzelf op je over. Wat de bar betreft heb je niet alleen te maken met het draaien van diensten, maar ook met inkoop en voorraadbeheer. Voor de inkopen ga ik zelf vaak naar zaken als Makro en AH. In schoonmaken en opruimen gaat ook nogal wat tijd zitten. Het koffieapparaat moet bijvoorbeeld twee keer per week worden schoongemaakt. Tussen de middag moet je vaak de zaal even opruimen, en de biljarts zuigen. En dan neem je nog regelmatig was mee naar huis, zoals handdoeken en theedoeken. Met het verwerken en verantwoorden van de financiën bij de bar ben je ook geregeld wat tijd kwijt. En daarnaast heb je dan nog een reeks van incidentele karweitjes. We zijn als biljartcentrum bijvoorbeeld niet de enige huurder in dit pand, maar wel de meest constante factor. Veel andere bedrijfjes zitten er vaak kortere tijd. Dan zijn ze ineens weg en heb je een tijdje leegstand, en even later komt er weer wat nieuws. Maar het betekent wel dat ze mij steeds bellen als er werkzaamheden in het pand moeten gebeuren. Sta je hier 's ochtends om acht uur al weer om de deur open te doen.....

Je draait toch niet zelf alle bardiensten?
Nee hoor, gelukkig niet. Er is een team van zeven mensen, die met enige regelmaat bardiensten draaien. De één wat vaker dan de ander, want sommigen willen bijvoorbeeld maar eens in de drie weken. Bij het inroosteren probeer ik met al die voorkeuren rekening te houden, en zelf sta ik natuurlijk ook regelmatig op de lijst. En als er iemand uitvalt, wie denk je dat er dan als eerste gebeld wordt? Het bargebeuren is niet alleen belangrijk voor de sfeer op het biljartcentrum, maar de inkomsten daaruit zijn ook heel belangrijk om de tent draaiende te houden. Anders zou de contributie wel een stukje hoger moeten worden. Ons centrum wordt ook regelmatig gebruikt voor het spelen van districtsfinales. Zulke finales vinden steeds in de weekenden plaats, net als onze eigen toernooien. Dan wordt er veel gevraagd van de bar, en heb je wel een dubbele barbezetting nodig. Soms is dat lastig, want bijna iedereen maakt wel plannen voor het weekend.

Heb je enig idee hoeveel tijd je aan al die taken kwijt bent?
Het maakt natuurlijk wel verschil of je in de weekenden ook aan de bak moet, maar ik vermoed dat het per maand gemiddeld tussen de 80 en 100 uur zal liggen. Aan de ene kant probeer ik wel regelmatig om werkzaamheden ook door anderen te laten doen, maar soms is delegeren ook weer lastig omdat je ook graag het overzicht wilt houden. Ik realiseer me wel dat het belangrijk is dat ook anderen weten wat er allemaal moet gebeuren, want als ik een keer ziek word heb je op het biljartcentrum waarschijnlijk wel een probleem.

Zijn er bij de bar nog nieuwe vrijwilligers nodig?
We kunnen een paar mensen extra gebruiken. Op dit moment redden we het net met de beschikbare mensen, maar begin volgend jaar valt er weer iemand weg. Het is altijd prettig om wat meer barmedewerkers te hebben. Men hoeft dan minder vaak diensten te draaien, en het opvangen van problemen bij plotselinge verhindering wordt ook wat gemakkelijker. Nu komt dat vaak op dezelfde mensen neer. Dus als er leden zijn die hun steentje willen bijdragen, dan mogen ze gerust contact met mij opnemen.